همه اتومبیل ها برای فرمان ‌پذیری بهتر و آسان تر در راستای بهتر شدن رانندگی ، به سیستم هیدرولیک فرمان مجهز هستند و اتومبیل دارای پمپ هیدرولیک می باشد به همین دلیل امروزه  فرمان هیدرولیک خودرو به عنوان آپشن به حساب نمی آید . همچنین میتوایند جهت استعلام قیمت پمپ هیدرولیک خودرو اینجا را کلیک کنید.

چند سال پیش بعضی خودروها مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک نبودند و برای چرخاندن فرمان راننده قدرت خیلی زیادی بکار می برد. استفاده از این نیرو خصوصا وقتی که راننده در حال پارک دوبل یا سر و ته کردن خودرو بود بسیار بیشتر میشد . با اینکه بعضی از اتومبیل ها برای سهولت رانندگی دارای یک جعبه فرمان مخصوص بودند ، ولی به هر حال هیچ کدام از این قطعات مثل سیستم فرمان هیدرولیک نتوانستند برای راحتی رانندگی انقلاب کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی تخصصی پمپ هیدرولیک فرمان و سیستم هیدرولیک خودرو و انواع آن می پردازیم ، پس با سعیدی پارت همراه باشید.

جهت سفارش و خرید پمپ هیدرولیک اصلی کیاموتورز اینجا ، میتسوبیشی  اینجا  و هیوندای  اینجا  را کلیک کنید.

فروشگاه سعیدی پارت تامین کننده قطعات اصلی خودروهای  کیاموتورز ، میتسوبیشی و هیوندای

به دلیل نوسانات قیمت ، جهت اطلاع از قیمت دقیق و بروز قطعات با فروشگاه سعیدی پارت تماس بگیرید.

هیدرولیک چیست؟

واژه هیدرولیک یک اصطلاح است که برای چگونگی عملکرد مایعات و مطالعه عملکرد آن استفاده می شود . اما اکثر افراد کاربرد این کلمه را به استفاده از آن در زمینه مهندسی می دانند . سیستم هیدرولیک خودرو با استفاده از مایع و سیال تحت فشار که ممکنه آب ، روغن و هر چیز دیگر باشد، برای ایجاد یک نیروی قوی و زیاد کار می کنند. بدین صورت که این سیستم برای تولید مقدار زیادی نیرو از فشار مایع استفاده می کند.

هر دفعه که فرمان خودرو را راننده می چرخاند ، پمپ هیدرولیک فرمان خودرو، روغن هیدرولیک را با فشار زیاد به سمت فرمان هیدرولیک ماشین انتقال میدهد. چون این میله هم به دنده ای که چرخ های خودرو را هدایت می کند و هم به فرمان متصل است ،  راننده میتواند به راحتی فرمان خودرو را بچرخاند و رانندگی بهتری داشته باشد.

نحوه کارکردن پمپ هیدرولیک

قطعه پمپ هیدرولیک خودرو دارای پره ‌هایی برگشت پذیر می باشد که در یک محفظه بیضی شکل دوران می‌ کند .همچنین بخش داخلی پمپ هیدرولیک روتور نامیده می‌ شود که داخل آن دارای پره‌ های چرخنده می باشد .

داخل پمپ هیدرولیک خودرو ، نیروی مورد نیاز برای چرخش این پره‌ های روتور از راه چرخش موتور ماشین تأمین می ‌شود و به وسیله یک تسمه به پمپ هیدرولیک اتومبیل منتقل می‌ شود . این تسمه  معمولا در ماشین های مختلف ، باعث چرخش چند پمپ و قطعه مختلف می شود که این قطعات عموما شامل پمپ هیدرولیک ، واترپمپ و دینام خودرو می ‌باشد .

وقتی که پمپ هیدرولیک اتومبیل در حالت چرخیدن است ، روغن هیدرولیک از راه لوله‌ های ورودی پمپ هیدرولیک به کمک فشار قسمت خروجی پمپ هیدرولیک هدایت شده در نتیجه نیرویی که به فرمان خودرو وارد می ‌شود مجراها و راه های عبور روغن را باز و بسته می‌ کند .

این مجراها روغن هیدرولیک را وارد سیلندر کرده و این روغن بوسیله فشار پیستون‌ های داخل سیلندر، به حرکت در می‌ آید . در واقع نیروی مورد نیاز برای فرمان دادن به چرخ‌های خودرو به کمک همین فشار وارد شده به مدار روغن در سیستم هیدرولیک ، تأمین می شود و در نتیجه بدین شکل ، سیستم هیدرولیک فرمان باعث روان ‌تر و نرم تر شدن فرمان پذیری چرخ‌ های خودرو توسط راننده می شود.

همچنین بعضی از سیستم های فرمان هیدرولیک براساس مشخصات فنی دارای قطعات مختلفی هستند . معمولا این قطعات شامل یک مجموعه شیر تنظیم و یک سیلندر هیدرولیکی است که در همه پمپ‌ های هیدرولیک باید موجود باشد .

شلنگ ‌های ورودی (مکش)  و خروجی (برگشت) روغن تحت فشار و مخزن‌های کمکی پمپ هیدرولیک قطعاتی هستند که جزء جدا نشدنی سیستم پمپ هیدرولیک هستند . حال بعضی از سیستم های هیدرولیک فرمان علاوه بر این قطعات ثابت ، یک سیستم خنک کننده روغن هیدرولیک هم دارند که باعث خنک شدن روغن هیدرولیک و در نتیجه باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به  کاسه‌ نمدها ، پره ‌های پمپ هیدرولیک و قطعات دیگر مدار روغن هیدرولیک خواهد شد .

انواع فرمان هیدرولیک چیست ؟

با این حال که چند مدل فرمان هیدرولیک در اتومبیل های مختلف وجود دارد ولی گفتنیست که اساس کار همه این مدل ها یکسان است . یعنی همه فرمان های هیدرولیک ماشین های مختلف یک عمل را انجام می دهند که آن هم استفاده از نیروی فشار روغن هیدرولیک برای چرخیدن راحت تر چرخ های اتومبیل است .

معمولا همه فرمان ‌های هیدرولیک در اتومبیل های مختلف همان فرمان ساده ماشین است که فقط یک تقویت کننده نیرو به آن اضافه شده است . این قطعه تقویت کننده یا همان به اصطلاح بوستر شامل یک سیلندر و پیستون هیدرولیکی می باشد که در جعبه فرمان نصب می شود . این فرمان هیدرولیکی با نام فرمان هیدرولیکی اره ای معرفی و نامیده می شود .

همچنین فرمان هیدرولیکی میله بندی و مدل های مختلف دیگر این فرمان این روزها در ماشین های مختلف استفاده می شوند. نکته قابل توجه و جالب این است که علاوه بر سیستم هیدرولیک فرمان در ماشین های جدید ، از یک نوع سیستم فرمان برقی هم استفاده می شود که کمک خیلی چشمگیری به چرخیدن نرم تر و راحت تر چرخ‌ های خودرو میکند .

اجزای تشکیل‌ دهنده فرمان هیدرولیک چیست؟

قطعات تشکیل ‌دهنده سیستم فرمان هیدرولیک در اتومبیل ها عموما شامل موارد زیر می ‌باشد  :

۱- شیر هیدرولیک

۲- تسمه هیدرولیک فرمان

۳- جک هیدرولیک دوطرفه در سیستم فرمان

۴- روغن هیدرولیک

۵- شیلنگ ‌ها ولوله‌ های رفت و برگشت روغن هیدرولیک در مدار سیستم

۶- پمپ هیدرولیک خودرو

۷- مخزن روغن هیدرولیک

۸- اجزای فرمان هیدرولیک

یک مورد مهم راجب قطعات سیستم هیدرولیک که باید دانست این است که بعضی از قطعات این سیستم که در دسترس راننده قرار دارد باید به طور دوره‌ ای سرویس و یا نگهداری‌ های آن ب خوبی انجام شود و بعضی قطعات دیگر هم باید بوسیله متخصصین سرویس و مکانیک نگهداری و سرویس شوند . مثلا تسمه سیستم هیدرولیک از آن قطعاتی است که باید آن را به طور دوره ‌ای بازدید و چکاپ ، و در کیلومترهای مشخص شده تعویض شود تا دچار پارگی و خرابی نشود .

علاوه بر این یکی دیگر از بخش ‌هایی که در سیستم هیدرولیک فرمان اتومبیل باید چکاپ شود ، بخش مخزن روغن پمپ هیدرولیک است که سطح روغن آن به طور مرتب باید چک شود .علاوه بر این بطور دوره‌ های باید روغن هیدرولیک خودرو هم تعویض شود .

اگر این روغن در دوره‌ های تعیین شده بوسیله شرکت سازنده تعویض نشود ، سیستم هیدرولیک به احتمال زیاد دچار آسیب دیدگی مدار خواهد شد . به دلیل اینکه روغن ‌ها پس از زمان مشخصی استفاده ، خصوصیات فنی خود را از دست میدهد  و آلودگی‌ ها و مشکلات فنی به وجود آمده در این روغن باعث آسیب رسانی به بخش های داخلی سیستم هیدرولیک فرمان خودرو میشود که ممکنه هزینه‌ های بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد . لوله‌ ها و شیلنگ‌ های ورودی و خروجی پمپ هیدرولیک هم در قسمت ‌هایی از ماشین قابل مشاهده هستند که میتوان آنها را به طور دوره‌ ای برای عدم نشتی کنترل کرد.

توصیه می کنیم برای قطعات سیستم هیدرولیک فرمان خودرو ، در بازه های زمانی مختلف با مراجعه به متخصص فنی سیستم کنترل و نگهداری این قطعه از سلامت آن مطمئن شوید تا دچار مشکل نشوید .

علل اصلی خرابی پمپ هیدرولیک فرمان چیست ؟

پمپ هیدرولیک اتومبیل معمولا به دلایل متعددی خراب می شود و به تعمیر نیاز پیدا میکند که در ادامه این مقاله به علل آن میپردازیم. از مهم ترین دلایل خراب و معیوب شدن پمپ هیدرولیک ماشین میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • فشار زیاد

پمپ هیدرولیک در واقع فشار وارد  نمی کند بلکه فشار و جریان را تحمل می کند. وقتی فشار در این سیستم از قدرت و توانایی پمپ بالاتر میرود ، پمپ آسیب دیده و دچار خرابی می شود. در واقع وقتی که فشار روی پمپ هیدرولیک اتومبیل بیشتر از حد توان آن باشد ،  باعث می شود که پمپ به خوبی کار نکند در نتیجه باعث پیچیده شدن یا شکستن شفت ورودی در پمپ خواهد شد. در این حالت یاتاقان ها هم احتمالا خراب می شوند.

  • خوردگی

با گذر زمان احتمال دارد روی پمپ خوردگی شکل گیرد و باعث خرابی و مشکلات پمپ شود.

  • عدم وجود روغن هیدرولیک

در صورتی که روغن هیدرولیک کافی در پمپ هیدرولیک ماشین نباشد و یا اشتباه بودن شیلنگ ها و پارگی شیلنگ ها از نظر اندازه باعث می شود که جریان مایع  خوب تأمین نشود و همین عامل می تواند به پمپ آسیب برساند.

  • آلودگی روغن هیدرولیک

اگر سیال یا مایع هیدرولیک با گذشت زمان عوض  نشود، با گذر زمان این مایع دچار آلودگی شده که در عملکرد و کارایی پمپ هیدرولیک تاثیر گذاشته و اختلال و خرابی در آن ایجاد میشود. بنابراین با گذشت زمان، روغن هیدرولیک در پمپ هیدرولیک ماشین آلوده شده و دیگر نمی تواند عملکرد خوبی داشته باشد .

  • استفاده از رینگ و لاستیک اسپرت با سایزهای غیر استاندارد :

اگر از رینگ لاستیک غیر استاندارد و غیر اصولی برای برای ماشین استفاده شود ، این عمل می تواند باعث افزایش فشار بر روی قسمت های مختلف اتومبیل مانند سیستم هیدرولیک فرمان خودرو شود . این مدل  رینگ و لاستیک ‌ها که در جامعه با نام رینگ و لاستیک اسپرت فروخته می‌ شود ، باعث از بین رفتن زاویه‌ های مناسب پنج گانه جلو بندی ماشین و فشار بیشتر بر سیستم هیدرولیک خودرو برای چرخاندن چرخ‌ ها میشود و سیستم تعلیق و جلوبندی را هم تحت تاثیر قرار دهد .

بنابراین رانندگان سعی کنند سایز رینگ‌ های خودرو را تغییر ندهند و از استاندارد های تعیین شده توسط شرکت خودروسازی خودروی خود خارج نشده تا شاهد مشکلات متعدد در سیستم هیدرولیک فرمان و همچنین سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو  نشوند.

  • استفاده از قطعات غیر فابریک :

بکار بردن  قطعات غیر اصلی  و نامرغوب یکی دیگر از دلایل خراب شدن سیستم هیدرولیک اتومبیل می باشد ، به عنوان مثال استفاده از قطعات بی کیفیت مثل تسمه و یا قطعات داخلی سیستم هیدرولیک عامل خرابی خودرو می باشد . این قطعات بی کیفیت نه تنها باعث عدم کارکرد درست سیستم هیدرولیک ماشین میشود ، بلکه عامل خرابی قطعات دیگر ماشین و بالا بردن بسیار زیاد هزینه‌ ها میشود .  از این رو برای تعمیر سیستم هیدرولیک فرمان اتومبیل باید به کارشناسان متخصص فنی مراجعه کرده و از قطعات فابریک و اصلی مخصوص سیستم هیدرولیک خودرو مورد نظر استفاده شود  .

علائم خرابی سیستم هیدرولیک خودرو کدام است ؟

وقتی که سیستم هیدرولیک اتومبیل به مشکل بر میخورد ، نشانه ‌هایی از خود نشان میدهد که برای تشخیص این علائم بهتر است با آنها آشنا شوید . در ادامه با بعضی ازعلائم خرابی سیستم هیدرولیک فرمان ماشین آشنا می شویم :

  • روغن ‌ریزی در هر یک از قسمت‌ های سیستم هیدرولیک خودرو :

وقتی پمپ هیدرولیک خودرو دچار روغن‌ ریزی و یا نشت روغن هیدرولیک می شود ، این موضوع می ‌تواند آسیب ‌های جدی به سیستم هیدرولیک فرمان خودرو وارد کند ، بنابراین باید توجه کرد که روغن ‌ریزی و یا نشت روغن در اطراف مخزن هیدرولیک و یا اطراف شلنگ ‌های هیدرولیک سوئیچ الکترونیکی لوله فشار قوی پمپ هیدرولیک خودرو و یا شیر هیدرولیک و جک دوطرفه بسیار مورد اهمیت می باشد و باید به آن توجه کرد . پس اگر که از این مدل نشتی‌های روغن در ماشین مشاهده کردید باید  در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کنید .

  • ایجاد صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان :

وقتی که راننده چرخ های ماشین را بوسیله فرمان می چرخاند نباید هیچ‌ مدل صدای اضافی مانند صدای تسمه و یا صداهای دیگر از سیستم هیدرولیک ماشین شنیده شود . اگر در این سیستم هیدرولیک خودرو بعضی از قطعات خراب باشد و یا در حال خراب شدن است توصیه میشود قبل از بدتر شدن اوضاع و خرابی بیشتر ، آن ‌ها را بوسیله یک کارشناس تست فنی بررسی و در صورت نیاز تعمیر شود  .

  • سفت شدن فرمان خودرو :

سیستم هیدرولیک فرمان اتومبیل از زمان روشن شدن ماشین به کار افتاده و فعال می شود ؛ حال اگر در زمان روشن بودن اتومبیل  فرمان خودروی شما سفت باشد و به سختی بچرخد احتمالا نشانه خرابی سیستم هیدرولیک است که به درستی کار نمیکند ، پس  باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه شود.

  • کاهش سطح روغن هیدرولیک :

یکی دیگر از علامت های خرابی سیستم هیدرولیک که با  نشت روغن در قطعات مختلف خودرو نمایان می شود میتواند کاهش سطح روغن هیدرولیک در مدار سیستم هیدرولیک اتومبیل باشد .

خطرات رانندگی بدون روغن هیدرولیک

یکی از وظایفی که روغن هیدرولیک در سیستم اتومبیل ها انجام می دهد انتقال قدرت از پمپ ها به چرخ های خودرو می باشد بطوری که راننده بدون وارد کردن نیروی زیاد می تواند فرمان را بچرخاند. رانندگی بدون وجود روغن هیدرولیک باعث اصطکاک و افزایش ساییدگی بین قطعات می شود که همین موضوع باعث سفت شدن فرمان زمان چرخیدن و شکستگی اجزای سیستم فرمان می شود.

فروشگاه سعیدی پارت با داشتن بیش از یک دهه تجربه یکی از بزرگترین مراکز ارائه دهنده قطعات صددرصد اصلی خودرو می باشد که در راستای  تامین نیاز شما مشتریان عزیز و جلب رضایت شما  تلاش می‌کند. این فروشگاه به شما عزیزان امکان تجربه  “خرید لوازم یدکی اصلی” با ” نازلترین قیمت بازار و ارسال سریع  را می دهد.

دریافت مشاوره رایگان و خدماتی مانند مرجوعی قطعات غیر برقی در صورت مغایرت با کیفیت تضمین شده توسط فروشگاه سعیدی پارت به خریداران ارائه می‌شود. برای خرید قطعات اصلی جنیون پارت می‌توانید با ما در تماس باشید.

www.Saeediparts.com

Saeedi.parts@

شماره های تماس فروشگاه

۰۲۱-۳۶ ۹۰۰ ۵۰۱

۰۲۱-۳۶ ۹۰۰ ۵۰۳

۰۹۱۲-۸۱۴ ۹۴ ۶۹

پمپ هیدرولیک اتومبیل / قیمت پمپ هیدرولیک خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
× مشاوره در واتساپ